أخبار اليوم

لهذه الأسباب الثلاثة دخلت طالـ.ـبان كابول.. صحيفة فرنسية

لهذه الأسباب الثلاثة دخلت طالـ.ـبان كابول.. صحيفة فرنسية

أخبار اليوم

فريق المتابعة والتحرير

اعتبرت صحيفة “ليبراسيون” الفرنسية أن دخول حركة طـ.ـالبان إلى العاصمة الأفغانية كابول، جاء نتيجة المبالغة في تقديرات القوات الحكومية الأفغانية، والغياب التام للاستراتيجية من قبل السلطة المركزية، وقبل كل شيء فهو نتيجة للاستعداد الدقيق لطـ.ـالبان في جميع أنحاء البلاد.

وقالت “ليبراسيون” إن حركة طـ.ـالبان، التي أطيح بها من السلطة بتدخل أمريكي في عام 2001، دخلت كابول يوم أمس الأحد، وباتت بذلك العاصمة الأفغانية الآن هي جيب لما تبقى من الحكومة الأفغانية، في بلد استعادوا السيطرة عليه بسرعة البرق، في أقل من أربعة أشهر.

ورأت الصحيفة أن استراتيجية حركة طـ.ـالبان كانت فعالة بشكل هائل، من المحتمل أن يستغرق الخبراء عدة أشهر لفهمها وفهم تفاصيلها.

وتقول مارتين فان بيلرت من شبكة المحللين الأفغان: “إذا لم تكن الحكومة الأفغانية والولايات المتحدة على استعداد، فإن طـ.ـالبان كانت كذلك..

ويبدو أنها خططت لهجـ.ـومها منذ شهور، بابرامها لاتفاقات وبتوجيهها للتهـ.ـديدات، كل ذلك بفضل الشبكات التي بنتها على مر السنين. ويبدو أن ما بدا وكأنه لعبة لسقوط الدومينو بسرعة كبيرة بسبب حكومة غير مستعدة، كان نتيجة إعداد دقيق”.

وذكّرت “ليبراسيون” بأن هجـ.ـوم طـ.ـالبان بدأ في أوائل شهر يونيو/ حزيران الماضي، بعد أسبوعين من تحديد الرئيس الأمريكي جو بايدن بدء انسحاب القوات الأمريكية في الأول من مايو/ أيار وانتهائه قبل 11 سبتمبر/ أيلول من العام الجاري 2021.

شن مسلحوا طـ.ـالبان الهجـ.ـوم الأول في إقليم هلمند الجنوبي. ولم يكن ذلك بالأمر المفاجئ، كون الحركة تسيطر تقريبا على الأقليم منذ سنوات، ولم يفلت منها سوى عاصمته لشكر جاه وقليل من الجيوب.

لكن في الأيام التالية، نشرت طـ.ـالبان هـ.ـجماتها في جميع أنحاء البلاد. وفي نهاية يونيو/ حزيران، كثّفت هـ.ـجماتها في الشمال، بعيدًا عن أراضيها التاريخية.

وفي نهاية يوليو/ تموز، تغير نطاق هـ.ـجوم طـ.ـالبان، إذ لم يعد المسـ.ـلحون يكتفون بمحاصرة عواصم الولايات، بل قاموا بمهاجمتها، وهو ما شكل تحولاً، في ظل الغياب التام للجيش والشـ.ـرطة الأفغانيين، اللذين أنفقت عليهما الولايات المتحدة أكثر من 80 مليار دولار في عشرين عامًا (68 مليار يورو).

اقرأ أيضا: حركة طـ.ـالبان.. محطات مهمة طيلة 27 عاما

27 عاما مرت على نشأة طـ.ـالبان، وخلال هذه المدة كانت الحركة رقما رئيسا وصعبا بمعادلة أفغانستان السياسية. والآن تتصدر المشهد في بلد أنهكته الحـ.ـروب والصـ.ـراعات.

عصر اليوم الأحد 15 أغسطس/آب 2021، تمكنت حركة طـ.ـالبان من السيطرة على القصر الرئاسي في العاصمة الأفغانية كابل ومطار المدينة العسكري، وذلك بعد فرار قوات الأمن ومغادرة الرئيس أشرف غني إلى طاجيكستان.

27 عاما مرت على نشأة طـ.ـالبان، وطيلة هذه السنوات كانت رقما رئيسا وصعبا في المعادلة السياسية في أفغانستان. والآن تتصدر المشهد بهذا البلد الذي أنهكته الحروب والصراعات.

الخـ.ـلية الأولى
ـ نشأت الحركة الإسلامية لطلبة المدارس الدينية المعروفة باسم طـ.ـالبان (جمع كلمة طالب في لغة البشتو) بولاية قنـ.ـدهار الواقعة جنوب غرب البلاد على الحدود مع باكستان عام 1994 على يد المـ.ـلا محمد عـ.ـمر مجـ.ـاهد.

ـ يوليو/تموز 1994: ظهرت الخلية الأولى للحركة بعد أن اجتمع 53 من طلاب المدارس الدينية في منطقة “سنج سار” بقنـ.ـدهار ثم انتقلوا إلى منطقة “كشك نخود” وبدؤوا نزع السلاح من مجموعات المجـ.ـاهدين وإزالة نقاط التفتيش الموضوعة لجمع الإتاوات على الطرق العامة ثم استولوا على مديرية أرغستان.

ـ أغسطس/آب 1994: بايع طلاب المدارس الدينية المـ.ـلا محمد عـ.ـمر أميرا لهم، وتعاهدوا على جمع السـ.ـلاح واستعادة الأمن والاستقرار، وإزالة نقاط التـ.ـفتيش وجمع الإتاوات.

ـ أكتوبر/تشرين أول 1994: وسعت طـ.ـالبان من نشاطاتها فاستولت على مديرية “سبين بولدك” الحدودية، كما استولت على مخازن الأسـ.ـلحة والذخـ.ـيرة المركزية للولايات الجنوبية الغربية التابعة للحـ.ـز.ب الإسلامي بزعامة حكمتيار التي تعتبر من أكبر مخازن السـ.ـلاح في أفغانستان.

ـ 3 نوفمبر/تشرين الثاني 1994: برز اسم طـ.ـالبان في الإعلام الدولي لأول مرة بعد نجاحهم في إنقاذ قافلة الإغاثة التي أرسلتها الحكومة الباكستانية إلى البلاد واعترضتها مجموعة جيلاني بقيادة منصور آغا، واستطاعت طـ.ـالبان إنقاذ القافلة وإعـ.ـدام قائد جماعة جيلاني مع بعض رفاقه.

ـ 5 نوفمبر/تشرين الثاني 1994: سقطت مدينة قنـ.ـدهار بيد طـ.ـالبان بعد معـ.ـارك راح ضحت.ـيتها 40 قتـ.ـيلا.

ـ نوفمبر/تشرين الثاني وديسمبر/كانون الأول 1994: استولت طـ.ـالبان على الولايات المجاورة دون مقاومة فبسطوا سيطرتهم على ولايات هلـ.ـمند وزابل وأورزجان، ولم تكن الحركة تتوقع أو تنوي مجاوزة حدود قنـ.ـدهار إلى غيرها من الولايات كما صرح بذلك مولوي أحمد الله ناني وملا مـ.ـحمد حسن رحماني لمجلة “خبرنامه” بعددها الصادر في أغسطس/آب 1995.

ـ 26 يناير/كانون الثاني 1995: سقطت مدينة غزني بيد طـ.ـالبان بعد أن جردت قوات الحز.ب الإسلامي بقيادة حكمتيار من أسـ.ـلحتهم.

ـ 10 فبراير/شباط 1995: استولت طـ.ـالبان على ميدان شهر المعـ.ـقل الحصين للحز.ب الإسلامي (حكمتيار) بولاية وردك في هـ.ـجوم مبـ.ـاغت.

ـ 14 فبراير/شباط 1995: أحكمت الحركة سيطرتها على جميع مناطق نفوذ حز.ب حكمتيار حول كابل بعد انسحابه من مقره في “تشاراسياب” إلى منطقة سروبي.

ـ 19 فبراير/شباط 1995: استولت طـ.ـالبان على معظم مناطق ولايتي بكتيا وبكتيكا الجنوبيتين.

ـ 21 فبراير/شباط 1995: طالب المولوي فضل الرحمن (رئيس جمعية علماء الإسلام- باكستان) الرئيس الأفغاني برهان الدين رباني بتسليم الحكم والأسـ.ـلحة التي بحوزته لطـ.ـالبان.

ـ 6 مارس/آذار 1995: اندلـ.ـعت حـ.ـرب شديدة بين قوات أحمد شاه مسعود وحز.ب الوحدة الشـ.ـيعي بقيادة عبد العلي مزاري الذي فقد سندا قويا بعد انسحاب قوات حكمتيار ودستم من مواقعها حول كابل.

ـ 8 مارس/آذار 1995: تدخلت قوات طـ.ـالبان للحيلولة بين الفـ.ـصائل المتحاربة (الحكومة وحزب الوحدة) واستولت على مواقع الحز.ب الشـ.ـيعي وبدأت بنزع أسلـ.ـحة الشـ.ـيعة.

ـ 11 مارس/آذار 1995: أسرت الحركة قائد حزب الوحدة مزاري، ووجدت طـ.ـالبان لنفسها موطئ قدم لها في العاصمة كابل، وراحت تستعد لمواجـ.ـهة القوات الحكومية للمرة الأولى.

ـ استردت قوات مسعود جميع مواقع الحز.ب التي استولت عليها طـ.ـالبان غرب كابل.

ـ 13 مارس/آذار 1995: إعلان مقتل مزاري زعيم حز.ب الوحدة الشيـ.ـعي في ظروف غامضة.

محطات مهمة
ـ 22 سبتمبر/أيلول 2001: سحبت السعودية والإمارات اعتـ.ـرافهما بحكومة طـ.ـالبان، وبقيت باكستان الدولة الوحيدة التي تعتـ.ـرف بحكومة طـ.ـالبان.

ـ أكتوبر/تشرين الأول 2001: شنت أميركا وبلدان أخرى حـ.ـربا على أفغانستان.

ـ 13 نوفمبر/تشرين الثاني 2001: سقطت كابل في يد تحالف قوات الشمال. ولم ينته هذا الشهر حتى سقطت مدن أفغانستان في يد مناوئي طـ.ـالبان. وقد وقع الكثير من عت.ـناصر الحركة في الأسر.

ـ مارس/آذار 2002: سقوط مروحيتين أميركيتين على يد مقـ.ـاتلين من طـ.ـالبان.

ـ 5 سبتمبر/أيلول 2002: محاولة اغـ.ـتيال الرئيس حامد كرزاي، وقد اتهـ.ـمت حـ.ـركة طـ.ـالبان بتدبير المحاولة.

ـ يناير/كانون الثاني 2003: سقوط مروحية أميركية ومـ.ـوت 4 جنود كانوا على متنها.

ـ نوفمبر/تشرين الثاني 2003: صرح قائد القوات الدولية لحفظ السلام المساعد الجنرال الكندي أندرو ليسلي بأن حركة طـ.ـالبان تسيطر على ربع مساحة أفغانستان.

ـ يناير/كانون الثاني 2004: مقتل 8 جنود أجانب في منطقة غزني بسبب هـ.ـجوم لمقـ.ـاتلي طـ.ـالبان.

ـ أبريل/نيسان 2004: هـ.ـجوم للحركة على قـ.ـاعدة أميركية ومقـ.ـتل 7 جنود.

ـ 16 سبتمبر/أيلول 2004: محاولة ثانية لاغـ.ـتيال الرئيس كرزاي.

ـ مايو/أيار 2006: حركة طـ.ـالبان تشن هـ.ـجمات انتحـ.ـارية في مدينة كابل، والتي تصاعدت خلال الفترة بين عامي 2005-2006.

ـ 12 مايو/أيار 2007: مقتل قائد طـ.ـالبان العسكري المـ.ـلا داد الله.

ـ 19 يوليو/تموز 2007: اختطفت الحركة 23 كوريا جنوبيا أغلبهم نساء في منطقة غزني على طريق كابل-قنـ.ـدهار.

ـ عاما 2008 و2009: تصاعدت العـ.ـمليات الانتحـ.ـارية، خاصة في كابل، والاختـ.ـطافات والعـ.ـمليات القتـ.ـالية ضـ.ـد القوات الأجنبية، وسيطرت طـ.ـالبان على عدد من المناطق، وأعلنت القوات الأجنبية مصـ.ـرع حوالي 3000 من جنودها منذ احتـ.ـلال أفغانستان.

ـ عام 2010: بدأت القوات الأجنبية تغير قناعتها في حربها على طـ.ـالبان، وتميل بعض قياداتها إلى أن الحل العسكري لن يحسـ.ـم المعـ.ـركة في هذا البلد، ولابد من حل سياسي.

ـ مارس/آذار 2012: علقت الحـ.ـركة مفاوضات السلام التمهيدية مع الولايات المتحدة.

ـ 18 يونيو/حزيران 2013: سمحت قطر بأن تفتح الحركة مكتب اتصال بالدوحة، وأكدت أن هذا تمهيد لإيجاد حل للنـ.ـزاع في أفغانستان.

وقال مصدر مسـ.ـؤول بالخارجية القطرية إن هذا المكتب “هو المكتب السياسي لطـ.ـالبان أفغانستان بالدوحة، وليس المكتب السياسي لإمارة أفغانستان الإسلامية”. واعتبرت واشنطن المكتب “خطوة أولى مهمة” نحو تسوية سياسية في أفغانستان.

ـ نهاية مايو/أيار 2014: توصلت واشنطن وطـ.ـالبان بوساطة قطرية إلى صفقة جرى بموجبها إفراج الحركة عن جندي أميركي (كان أسـ.ـيرا لديها 5 سنوات) مقابل إطـ.ـلاق 5 من قادتها كانوا معتـ.ـقلين في سجـ.ـن غوانتـ.ـنامو.

ـ أواخر ديسمبر/كانون الأول 2014: وصفت الحركة انتهاء المهمة القتالية لحلف شمال الأطلسي “الناتو” بأفغانستان بـ “الهزيمة” بعد بقائها هناك 13 عاما، واتهـ.ـمت الناتو بجر البلاد إلى ما سمته “حمـ.ـام د.م”.

ـ نهاية يناير/كانون الثاني 2015: رفض البيت الأبيض الأميركي تصنيف طـ.ـالبان تنظـ.ـيما “إرهـ.ـابيا” مما أثار اعـ.ـتراض الجمهوريين.

ـ 29 يوليو/تموز 2015: إعلان طـ.ـالبان عن وفاة المـ.ـلا عمر (في 23 أبريل/ نيسان 2013 وأخفت خبر الوفـ.ـاة) وانتخاب مجلس شورى بـ “الإجماع” الملا أختر منـ.ـصور زعيما جديدا للحركة.

ـ 25 مايو /أيار 2016: أعلنت طـ.ـالبان مقـ.ـتل زعيمها المـ.ـلا أختر منصور، وتعيين زعيم جديد وهو المـ.ـلا هبة الله أخندزاده.

ـ 28 يناير/كانون الثاني 2019: توصلت طت.ـالبان والولايات المتحدة إلى مسودة اتفاق بعد انتهاء الجولة الرابعة من محادثات السلام بالدوحة، تضمن انسحاب القوات الأجنبية من أفغانستان، وعدم استخدام تنظـ.ـيمات إرهـ.ـابية للبلاد كقـ.ـاعدة.

ـ 4 فبراير/شباط 2019: عقد مجلس العلاقات الخارجية الروسي اجتماعاً يضم قوى المعارضة الأفغانية، شخصيات سياسية بارزة من بينها الرئيس الأفغاني السابق كرزاي، ممثلين من طـ.ـالبان، في غياب حكومة كابل.

ـ 25 فبراير/شباط 2019: جولة من المحادثات بين طـ.ـالبان وواشنطن في الدوحة بمشاركة الملا عبد الغني برادر، أحد مؤسسي الحركة. وقاد الجانب الأميركي بالمفاوضات مبعوث واشنطن الخاص لأفغانستان زلماي خليل زاد.

ـ 11 سبتمبر/أيلول 2020: الموافق للذكرى رقم 19 لهـ.ـجمات 11 سبتمبر/أيلول 2001، أشرف وزير الخارجية الأميركي (السابق) مايك بومبيو في الدوحة على شروع الحكومة الأفغانية في مفاوضات مع الحركة، من أجل تقاسم السلطة.

انسحاب القوات الأميركية
ـ 14 أبريل/نيسان 2021: أعلن الرئيس الأميركي جو بايدن أن انسحاب قواته من أفغانستان سيبدأ في الأول من مايو/أيار، وينتهي في 11 سبتمبر/أيلول، لينهي بذلك أطول حرب أميركية بالتاريخ. ويمثل هذا تمديدا لموعد نهائي سابق للانسـ.ـحاب أول مايو/أيار تم الاتفاق عليه بين واشنطن وطـ.ـالبان.

ـ 15 أغسطس/آب 2021: مقـ.ـاتلو الحركة يحاصرون العاصمة، بعد السيطرة على مدينة جلال آباد الشرقية الرئيسية دون قـ.ـتال، والسيطرة على 33 ولاية أخرى، والوصول لمشارفها في أكثر من جهة، وسط حـ.ـراك دبلوماسي وسياسي من أجل الدفع بنقل السلطة بشكل سلمي وسلس بالعاصمة المحاصرة.

ـ الرئيس غني يغادر أفغانستان.

المصدر : الجزيرة + مواقع إلكترونية + ويكيبيديا

مقالات ذات صلة

‫586 تعليقات

  1. เกมที่ทำเงินได้ไวจำเป็นต้องยกให้บาคาร่าเลยขอรับ แต่ละเกมใช้เวลาน้อยหลายๆคนก็เลยเลือกให้เป็นวัสดุทำเงินเพราะนอกจากทำเงินไวยังคงใช้ทุนน้อยด้วยด้วย UFABETก็เลยเอาอกเอาใจสมาชิกโดยรวมบาคาร่าทุกค่อยมาไว้ให้เล่นได้แบบจุใจไม่มีเบื่อเลยคะฝ่ากันเลยค่ะครับผม

  2. Nice post. I was checking continuously this blog and I’mimpressed! Very useful information particularly the last part🙂 I care for such information much. I was looking for this certain info for a long time.Thank you and best of luck.

  3. I used to be recommended this blog by way of my cousin. I amno longer certain whether this submit is written by way of him as nobody else recognize such specified approximately my difficulty.You’re wonderful! Thanks!

  4. เกมเดิมพันระบบออนไลน์ ที่จะตอบสนอง ความต้องการได้อย่างดี ไม่ว่าจะเป็นโปรโมชั่น สมาชิกใหม่ โบนัส การฝากเงิน หรือ การแนะนำเพื่อน ซึ่ง เป็นอีกหนึ่งรูปแบบ การใช้งานที่คุ้มค่ามากสุด เว็บพนันออนไลน์ ที่เปิดให้บริการ ด้วยมาตรฐาน

  5. Hi there! Do you know if they make any plugins to assist with Search Engine Optimization? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good gains.If you know of any please share. Kudos!

  6. Thank you, I have just been looking for info about this subject for a long time and yours is the greatestI have found out till now. However, what concerning the bottom line?Are you certain about the source?

  7. Hi there! This blog post could not be written much better! Looking at this article reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this. I’ll send this information to him. Fairly certain he will have a good read. I appreciate you for sharing!

  8. Can I simply say what a comfort to discover someone who really knows what they are talking about on the internet. You actually know how to bring an issue to light and make it important. More people need to read this and understand this side of the story. I can’t believe you aren’t more popular because you definitely possess the gift.

  9. You could definitely see your expertise in the work you write. The world hopes for more passionate writers like you who are not afraid to mention how they believe. At all times go after your heart.

  10. Hello there! I could have sworn Iíve been to this website before but after looking at a few of the posts I realized itís new to me. Anyways, Iím certainly happy I discovered it and Iíll be bookmarking it and checking back often!

  11. Aw, i thought this was a very nice post. In idea I must place in writing this way moreover – spending time and actual effort to manufacture a top notch article… but exactly what can I say… I procrastinate alot through no means often get something carried out.

  12. I would like to thank you for the efforts you have put in writing this website. I’m hoping to check out the same high-grade content by you later on as well. In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my own, personal blog now 😉

  13. I am extremely impressed with your writing skills and also with the layout on your blog.Is this a paid theme or did you customize it yourself?Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a great blog likethis one today.

  14. Hi, There’s no doubt that your website may be having browser compatibility issues. When I take a look at your website in Safari, it looks fine however when opening in I.E., it’s got some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Other than that, fantastic website!

  15. I truly love your blog.. Excellent colors & theme. Did you build this web site yourself? Please reply back as Iím trying to create my own blog and would like to know where you got this from or exactly what the theme is named. Thanks!

  16. The very next time I read a blog, Hopefully it doesn’t disappoint me just as much as this one. After all, Yes, it was my choice to read through, but I genuinely believed you’d have something helpful to talk about. All I hear is a bunch of crying about something that you could possibly fix if you weren’t too busy searching for attention.

  17. Oh my goodness! Awesome article dude! Many thanks, However I am going through issues with your RSS. I donít understand the reason why I am unable to join it. Is there anybody having the same RSS issues? Anyone that knows the solution can you kindly respond? Thanx!!

  18. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a friend who was conducting a little research on this. And he in fact ordered me lunch simply because I found it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending the time to discuss this matter here on your web page.

  19. I seriously love your blog.. Pleasant colors & theme. Did you develop this web site yourself? Please reply back as Iím hoping to create my own personal blog and want to learn where you got this from or exactly what the theme is called. Thank you!

  20. Can I just say what a comfort to find an individual who genuinely knows what they are discussing over the internet. You certainly know how to bring a problem to light and make it important. A lot more people should check this out and understand this side of your story. I was surprised you’re not more popular given that you surely possess the gift.

  21. Thank you for some other magnificent post. The place else may anyone get thatkind of information in such a perfect way of writing?I have a presentation subsequent week, and I am atthe look for such information.

  22. A fascinating discussion is definitely worth comment. I think that you ought to write more about this issue, it may not be a taboo matter but generally folks don’t talk about these subjects. To the next! Cheers!!

  23. This is the right website for anyone who would like to understand this topic. You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that I personally would want toÖHaHa). You certainly put a brand new spin on a subject which has been written about for many years. Wonderful stuff, just wonderful!

  24. Right here is the right site for anyone who really wants to find out about this topic. You know so much its almost hard to argue with you (not that I really would want toÖHaHa). You certainly put a fresh spin on a topic that has been discussed for decades. Wonderful stuff, just excellent!

  25. This is the right website for everyone who really wants to find out about this topic. You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually will need toÖHaHa). You definitely put a brand new spin on a subject that’s been discussed for decades. Excellent stuff, just wonderful!

  26. You are so cool! I do not believe I’ve truly read anything like this before. So great to find somebody with some unique thoughts on this issue. Really.. thanks for starting this up. This web site is one thing that’s needed on the web, someone with a bit of originality!

  27. I really love your site.. Pleasant colors & theme. Did you develop this website yourself? Please reply back as Iím wanting to create my very own blog and would love to know where you got this from or what the theme is called. Thank you!

  28. After exploring a number of the articles on your site, I honestly appreciate your technique of blogging. I bookmarked it to my bookmark webpage list and will be checking back in the near future. Take a look at my website as well and let me know how you feel.

  29. A fascinating discussion is definitely worth comment. I believe that you need to publish more about this subject matter, it might not be a taboo subject but typically people do not talk about such subjects. To the next! Kind regards!

  30. Hi there! I could have sworn Iíve been to this site before but after browsing through many of the articles I realized itís new to me. Anyhow, Iím certainly happy I discovered it and Iíll be book-marking it and checking back often!

  31. Can I simply say what a relief to uncover someone who really knows what they’re discussing on the web. You actually know how to bring a problem to light and make it important. A lot more people really need to read this and understand this side of your story. It’s surprising you aren’t more popular since you definitely have the gift.

  32. An outstanding share! I’ve just forwarded this onto a coworker who has been conducting a little research on this. And he actually bought me dinner simply because I discovered it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending time to discuss this topic here on your blog.

  33. An outstanding share! I have just forwarded this onto a colleague who had been conducting a little homework on this. And he in fact bought me breakfast because I found it for him… lol. So allow me to reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending time to discuss this matter here on your web site.

  34. Right here is the right webpage for everyone who hopes to find out about this topic. You realize a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually will need toÖHaHa). You certainly put a brand new spin on a subject that has been discussed for years. Excellent stuff, just wonderful!

  35. You’re so cool! I do not suppose I have read through anything like that before. So nice to discover someone with some unique thoughts on this subject. Really.. thank you for starting this up. This site is one thing that is required on the web, someone with a bit of originality!

  36. Howdy! This article couldnít be written any better! Reading through this post reminds me of my previous roommate! He always kept talking about this. I am going to send this article to him. Pretty sure he’ll have a very good read. Thanks for sharing!

  37. Thanks on your marvelous posting! I seriously enjoyed reading it, you may be a great author.Iwill be sure to bookmark your blog and definitely will come back down the road.I want to encourage you continue your great posts,have a nice evening!

  38. Having read this I believed it was rather enlightening. I appreciate you taking the time and energy to put this short article together. I once again find myself personally spending a lot of time both reading and leaving comments. But so what, it was still worth it!

  39. หากจะพูดถึงบาคาร่าออนไลน์ หรือมีการค้นหาบาคาร่าออนไลน์ UFABET จะเป็นชื่อแรกๆเลยที่คุณจะเจอ นั่นด้วยเหตุว่าเราคือเว็บให้บริการบาคาร่าระดับแนวหน้า ซึ่งได้รับการยินยอมรับว่าจ่ายจริง จ่ายเต็มไม่มีอั้น ไม่มีกั๊ก ยิ่งทำให้สมาชิกถูกอกถูกใจเป็นอันมากครับ

  40. Iím impressed, I have to admit. Seldom do I encounter a blog thatís both educative and entertaining, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The problem is an issue that not enough people are speaking intelligently about. I am very happy that I came across this in my search for something regarding this.

  41. Iím impressed, I have to admit. Seldom do I come across a blog thatís both equally educative and entertaining, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head. The problem is something which too few men and women are speaking intelligently about. Now i’m very happy I found this during my search for something concerning this.

  42. Having read this I thought it was extremely informative. I appreciate you taking the time and energy to put this content together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!

  43. Tin Tức, Sự Kiện Liên Quan Đến Thẳng Bóng Đá Nữ Giới nha cai so 1Đội tuyển chọn nước Việt Nam chỉ muốn một kết trái hòa có bàn thắng nhằm lần thứ hai góp mặt trên World Cup futsal. Nhưng, nhằm làm được như vậy

  44. Iím amazed, I must say. Rarely do I come across a blog thatís equally educative and entertaining, and without a doubt, you have hit the nail on the head. The problem is something which too few folks are speaking intelligently about. I am very happy that I came across this in my hunt for something regarding this.

  45. Right here is the right web site for anybody who wishes to understand this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I personally would want toÖHaHa). You definitely put a brand new spin on a subject that has been written about for ages. Great stuff, just wonderful!

  46. May I simply say what a comfort to discover an individual who actually understands what they are discussing on the internet. You certainly realize how to bring a problem to light and make it important. More people need to check this out and understand this side of the story. It’s surprising you aren’t more popular since you definitely possess the gift.

  47. Iím impressed, I have to admit. Rarely do I encounter a blog thatís both equally educative and amusing, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head. The problem is something that not enough people are speaking intelligently about. I’m very happy I found this during my search for something concerning this.

  48. The very next time I read a blog, Hopefully it won’t disappoint me as much as this one. I mean, Yes, it was my choice to read through, nonetheless I actually believed you would have something interesting to talk about. All I hear is a bunch of moaning about something you could possibly fix if you weren’t too busy looking for attention.

  49. Hi there! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers?My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losingmany months of hard work due to no back up. Do you have any solutions to stop hackers?

  50. After I initially commented I appear to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and from now on every time a comment is added I get four emails with the exact same comment. Perhaps there is an easy method you are able to remove me from that service? Kudos!

  51. Oh my goodness! Impressive article dude! Thanks, However I am going through troubles with your RSS. I donít know why I can’t join it. Is there anybody getting identical RSS problems? Anyone who knows the solution will you kindly respond? Thanx!!

  52. You’re so interesting! I do not think I have read something like that before. So nice to discover somebody with a few original thoughts on this topic. Seriously.. thank you for starting this up. This site is one thing that is required on the internet, someone with some originality!

  53. ยุคนี้อะไรที่ง่ายสะดวกสบายรวมทั้งไม่เป็นอันตรายย่อมดียิ่งกว่าเสมอ พนันบอลก็แบบเดียวกัน สมัยปัจจุบันนี้ ยุคนี้จำเป็นจะต้องพนันบอลออนไลน์เท่านั้น UFABET เว็บพนันบอลออนไลน์ที่เก็บสะสมเกมคาสิโนไว้จำนวนมาก ค้ำประกันความน่าไว้ใจ จ่ายจริงต้อง UFABET

  54. You are so interesting! I don’t think I’ve read something like that before. So good to find somebody with genuine thoughts on this subject. Really.. thanks for starting this up. This website is one thing that is needed on the internet, someone with some originality!

  55. Hello there! I could have sworn Iíve been to your blog before but after looking at many of the posts I realized itís new to me. Anyways, Iím certainly delighted I discovered it and Iíll be book-marking it and checking back often!

  56. Excellent post. I was checking constantly this blog and I am impressed!Extremely helpful information specially the last part🙂 I care for such information a lot. I was seeking this certain information for a very long time.Thank you and good luck.

  57. This is the perfect blog for everyone who wishes to find out about this topic. You know a whole lot its almost hard to argue with you (not that I personally will need toÖHaHa). You definitely put a brand new spin on a subject which has been written about for years. Great stuff, just great!

  58. Can I just say what a relief to uncover somebody that truly understands what they are discussing on the net. You actually understand how to bring a problem to light and make it important. More people have to read this and understand this side of the story. I was surprised you’re not more popular since you definitely possess the gift.

  59. Can I simply say what a relief to find an individual who actually knows what they’re discussing on the internet. You certainly realize how to bring a problem to light and make it important. More and more people ought to check this out and understand this side of the story. I can’t believe you aren’t more popular because you most certainly possess the gift.

  60. A motivating discussion is worth comment. There’s no doubt that that you need to write more about this topic, it might not be a taboo subject but usually folks don’t discuss such topics. To the next! Kind regards!

  61. An impressive share! I have just forwarded this onto a colleague who had been conducting a little research on this. And he in fact bought me lunch simply because I discovered it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to discuss this matter here on your internet site.

  62. Iím amazed, I must say. Seldom do I come across a blog thatís both equally educative and interesting, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head. The issue is something which too few people are speaking intelligently about. I am very happy I stumbled across this during my search for something relating to this.

  63. Howdy! This post couldn’t be written any better!Looking through this post reminds me of my previous roommate!He always kept preaching about this. I will forward this postto him. Pretty sure he’ll have a good read. Many thanks for sharing!