أخبار المشاهيرأخبار اليوم

السوري الذي اشترى الرئيس اللبناني ووزير داخليته وسقـ.ـط بالوقت الخطأ.. عليه اتفق المتخـ.ـاصمون

السوري الذي اشترى الرئيس اللبناني ووزير داخليته وسقـ.ـط بالوقت الخطأ.. عليه اتفق المتخـ.ـاصمون

فريق التحرير

تاجر مخـ.ـدرات بحجم دولة

حسن دقّو أقوى من القضـ.ـاء

“شراء” بلدة الطفيل

شحنة ماليزيا.. والاعتـ.ـقال

كثيرة هي القصص الغريبة التي تجعلك تفتح فاك اندهاشاً، وفي عالمنا العربي الأمر لا يبدو أكثر ندرة وسط هذه الفـ.ـوضى التي تعيشها بلادنا

لكن أن يشتري شخصاً ما قرية بأكملها ويصبح هو الدولة فيها، وان تنتج لأجله أغاني تمجده على غرار الديكتاتوريين العرب ما زال أمراً مستبعداً ومثيراً للغرابة.

تاجر مخـ.ـدرات بحجم دولة

أصبح السوري “حسن دقو” المنحدر من قرية عسال الورد على الحـ.ـدود اللبنانية السورية حديث الساعة

فقد تمكن هذا الشاب الفقير من شراء قرية الطفيل بأكملها فأصبح هو الآمر الناهي فيها، وتبلغ مساحة قرية الطفيل 60 كم، وتمكن من شراء ذمم مخاتير بعلبك الذي أنتجوا له أغنية توازي الأغاني التي أنتجها بشار الأسد طيلة السنوات العشر.

عبر تجارة المخـ.ـدرات أصبح الرجل ثرياً ببضع سنين ثرياً لدرجة أنه يربح بتجارة واحدة مليار و300 مليون دولار أمريكي رقم صعـ.ـب تخيله حتى بعد ان تقرأه مرات عديدة، هذه قيمة شحنة واحدة من تجرة واحدة لحسن دقو.

أمـ.ـن الدولة اللبنانية أصبح بيده، حيث حصل على جنـ.ـسية لبنانية فخرية بإمضاء خاص من الرئيس اللبناني ورئيس الحكومة ووزير الداخلية في آذار الماضي، ويعمل دقو على تنظيم موكب وزير الداخلية اللبناني “نهاد المشـ.ـنوق”، بات حسن دقو يلقب بـ “بابـ.ـلو اسكـ.ـوبار العرب”.

بعد انتشار أخبار دقو وعلاقته بالدولة اللبنانية وسارع مكتب الإعلام في رئاسة الجمهورية، إلى إصدار بيان توضيحي جاء فيه: “إن الحساب على تويتر المسمّى “ويكيليكس لبنان” نشر خبرا كـ.ـاذبا ادعى فيه أن اسم المتـ.ـهم بملف تهـ.ـريب الكبتـ.ـاغون حسن محمد دقو وارد في مرسوم التجنـ.ـيس الذي صدر عام 2018، وذلك للادعاء بأنه نال الجنـ.ـسية اللبنانية بموجبه”.

أضاف: “إلا أن العودة إلى النص الرسمي للمرسوم المذكور، أظهرت أن الصيغة التي نشرت على ذلك الموقع، مـ.ـزوّرة، حيث يتضح أنه تم سحب اسم السيد برنارد علام بشور من الصيغة الأصلية للمرسوم، ودس اسم حسن محمد دقو مكانه”.

وأرفق البيان بالنسخة المـ.ـزورة من المرسوم والنسخة الأصلية.

من جهة أخرى، تم نشر صور ومقاطع فيديو لدقو تجمعه مع عدد من الفعاليات اللبنانية.

من بينها صورة تجمع دقو بعضو “كتلة الوفاء للمقـ.ـاومة” النائب ابراهيم الموسوي في بلدة الطفيل ما اضطر الأخير للتوضيح؛

أن “الصورة التقطت في 13 يناير من العام الحالي في بلدة الطفيل وذلك في إطار لجنة مصالحة بقاعية سياسية دينية مثل فيها الموسوي “حزب الله”، وكان فيها المفتي بكر الرفاعي ولاحقا ممثل لتيار “المستقبل” والهــ.دف كان معالجة مشكـ.ـلة الطفيل”.

وأضاف: “طبيعي أن نلتقي مع طرفي النـ.ـزاع، فاقتـ.ـضى التنويه”.

كما انتشرت صور لدقو على مواقع التواصل الاجتماعي تجمعه برئيس الحكومة اللبناني المكلف سعد الحريري.

حسن دقّو أقوى من القضـ.ـاء

وهكذا انقـ.ـسمت أدوار مراحل إنتاج المخـ.ـدرات وترويجها.

ليتقدم اللبنانيون بزراعة الحشـ.ـيشة وصناعة باقي أنواع المخـ.ـدرات، ويبقى التجار السوريون متحكمين بتصديرها.. إلى أن ظهر على الساحة حسن دقو.

الرجل الذي صنف رقم واحد لبنانيا في الإتـ.ـجار بالمخـ.ـدرات، لا يتجاوز عمره 42 سنة.

حقق ثروة كبيرة، سمحت له بشراء 600 سهم من عقارات “الطفيل” الـ27، محكماً سيطرته على البلدة، التي بتداخل أراضيها مع منطقة عسال الورد السورية، أمـ.ـنت تفلّت تجارته الممنوعة من كل الضـ.ـوابط الحـ.ـدودية.

يتحدث مصدر قضائي عن النفوذ الاستثنائي العابر للحـ.ـدود الذي يتمتع به الرجل.

فإثر توقيفه في شهر تشرين الثاني 2020، بدعوى خـ.ـطف، رفعتها ضـ.ـده عائلة ابن بلدة الطفيل منصور شاهين

مارس على القضـ.ـاء اللبناني ولا سيما النيابة العامة الاستئنافية في البقاع شتى أنواع الضـ.ـغوط، ولم يبق وفقاً للمصادر لا رجل سياسة ولا مسـ.ـؤول جهاز أمـ.ـني ولا قضائي نافذ، في لبنان أو في سوريا، إلا وضـ.ـغط على النائب العام منيف بركات لإطـ.ـلاقه.

ووصل بعضها إلى حـ.ـد تهـ.ـديد سلامة بركات وعائلته، بعد تلقيه تهـ.ـديدات من زوجة دقو المحامية سحر محسن، العاملة على شرعنة مفاصل صفقات زوجها غير القانونية.

صمد بركات، إلا أن الهيئة الاتهـ.ـامية لم تفعل، فأخلت سبيل دقّو، فور وصول الملف إليها، ليعود الأخير إلى ممارسة سطوته وكأن شيئاً لم يحصل.

“شراء” بلدة الطفيل

كل المعلومات المتداولة عن دقو، والتي تتمظهر في أدائه الميليـ.ـشياوي بالتنقل بين أبناء بلدته الطفيل، بعد نيله الجنـ.ـسية اللبنانية سنة 2019 بطريقة “مشبـ.توهة”

تثبتها صور التقطت لموكبه الذي يضم 12 سيارة “مفيّمة” بداخلها مسلـ.ـحون، اثنتان منها اشتراهما من وزير الداخلية السابق نهاد المشـ.ـنوق، الذي تؤكد المصادر تدخله لدى القضـ.ـاء للإفراج عن دقّو، على رغم تأكيد المشـ.ـنوق على اقتصار العلاقة بينهما على صفقة بيع السيارات.

عصابة دقو روّ.عت أهل الطفيل خلال فترة قصيرة، ليفـ.ـرض عليهم الجلوس على طاولة تفاوض، حاول خلالها إلزامهم بالتخلي عن الأراضي التي امتهنوا زراعتها أباً عن جد، إلى أن وقع في قبـ.ـضة فرع المعلومات بتهمة الإتـ.ـجار بالمخـ.ـدرات.

بين حزب الله و”المستقبل”

في بداية ظهوره الميليـ.ـشياوي ببلدة الطفيل، نسب نفوذ دقو إلى حزب الله والنظام السوري، إلا انه ما لبث أن أظهر أيضاً قربه من تيار المستقبل، الذي شارك في لجنة حل خـ.ـلافاته مع الأهالي

والتي جاءت معظم قراراتها متواطئة مع دقّو، فانقلب عليها الأهالي عندما وقع أخيراً بقبـ.ـضة فرع المعلومات.

النفوذ الإستثنائي الذي يتمتع به دقو، قد يدفـ.ـع إلى التوغل في الاستنتاجات، وصولاً إلى اتـ.ـهام السلطات الرسمية بتحقيق منفعة شخصية له، من خلال تأمـ.ـين الطريق وتعبيدها إلى الطفيل التي انتظرها الأهالي عقود، ولم تتحقق إلا مع وضع دقّو يده على ممتلكات البلدة.

فمنذ استحداث هذه الطريق لم ينعم بها أهالي الطفيل سوى في مغادرة البلدة التي صارت تحت سطـ.ـوته الكلية.

ويقول الأهالي أن دقّو ثبّت بالطفيل هنغارات نال رخصتها من وزير الداخلية محمد فهمي.

ومن يقترب من هذه الهنغارات عرضة لإطـ.ـلاق نـ.ـار مباشر، ولذلك، لا يعرف الأهالي وجهة استخدامها.

علماً أن دقو ليس وحيداً في سطـ.ـوته، حسب المعلومات، وخلفه شبكة من تجار المخـ.ـدرات السوريين، بعضهم ممن يملكون أيضاً الجنـ.ـسيتين اللبنانية والسورية، يساعدونه في معظم الأعمال المخلة بالأمـ.ـن.

شحنة ماليزيا.. والاعتـ.ـقال

أوقف دقو بداية شهر نيسان بتهـ.ـمة الإتجار المخـ.ـدرات، وحسب المعلومات، فإن توقيفه جاء على خلفية ضـ.ـبط شحنة مخـ.ـدرات انتقلت إلى ماليزيا كإجراء تمويهي يؤمـ.ـن وصولها لاحقاً إلى السعودية.

وتشير الترجيحات إلى أن توقيفه جاء نتيجة لوشايات اتقنها دقو بحق أعـ.ـدائه في الكار، بمحاولة لإخلاء الساحة لتجارته المتوسعة، إلى أن وقع هو في شـ.ـر أعماله.

توقيف دقو يضع مروجي المخـ.ـدرات في بعلبك بحالة ترقب، وخصوصاً بعد حالة الامتعـ.ـاض التي أثـ.ـارتها قضـ.ـية شحنة الرمان الملغوم المرسلة إلى السعودية.

وهم بانتظار رد الفعل الأولي الذي قد تظهره السلطة الشـ.ـرعية في المنطقة، حفاظاً على ماء وجه لبنان تجاه السلطات السعودية، بعد أن جاء اتهـ.ـامها مباشراً وواضحاً لحزب الله، بخلق البيئة المناسبة وتأمـ.ـين كافة التسهيلات لوصول المخـ.ـدرات إلى أراضيها.

مخـ.ـابرات الجـ.ـيش

يأتي ذلك في وقت تبذل مخـ.ـابرات الجـ.ـيش منذ تغيير قيـ.ـادتها في البقاع قبل أربعة أشهر، جهوداً كبيرة لبسط سلطة الشـ.ـرعية وهيبتها على الخارجين على القانون في هذه المنطقة.

وقد نفذت القـ.ـيادة -وفقاً للمعلومات- إحدى عشرة عملية لملاحقة مصنّعي المخـ.ـدرات وتجارها.

ومع أنها فكـ.ـكت العديد من معامل إنتاج المخـ.ـدرات، إلا أن عملياتها لم تسفر عن توقيف رؤوس كبيرة من مروجيها.

علما أن آخر العمليات الأمـ.ـنية المنفذة في منطقة البقاع، لاحقت مطلوباً بـ20 مذكرة توقيف، يدعى عماد .م. وقد ضـ.ـبطت لديه أربع شاحنات من المعدات، و5 طن من الحشيشة و59 برميلاً من البودرة البيضاء، حملت في شاحنات الجـ.ـيش ونقلت فوراً إلى مكب رعيت في شرقي زحلة حيث جرى إتلافها فوراً بسبب تخمة أماكن المصادرة بالكميات المضـ.ـبوطة سابقاً.

سلطة الأمر الواقع

إلا أن تجارة المخـ.ـدرات كما زراعة الحـ.ـشيشة ومـ.ـلاحقتها تحتاج وفقا لمصادر قضائية إلى قرار سياسي، وإرادة أمـ.ـنية جـ.ـازمة، تتخطى الممـ.ـانعة التي أظهرها المروجون المستقوون ببيئتهم لسنوات طويلة، وتؤمـ.ـن تجاوز الصـ.ـعوبات التي تواجه عملية التلف.

يروي مصدر قضائي أن ضـ.ـابطاً متقاعداً في الجيـ.ـش تقدم بشـ.ـكوى قضائية بحق مروّجين، وضعوا أيديهم على قطعة أرض يملكها في منطقة القصر بالهرمل، وزرعوها بالحـ.ـشيشة.

وحسب المعلومات، فإن النيابة العامة أعطت الإشارة بتـ.ـلف الحـ.تشيشة في الأرض فوراً، وقد أبدى صاحب الأرض استعداداً لدفع كلفة هذه العملية، إلا أن الأجهزة الأمـ.ـنية لم تنجح في إقناع ولو صاحب جرار زراعي واحد في منطقة البقاع باستئجاره مع جراره لتنفيذ الإشارة.

قد لا تكون سوى رواية سطحية لسلطة الأمر الواقع الحاكمة في المنطقة، والتي ساهمت بتغاضيها عن الكثير من الارتكـ.ـابات، بذريعة حماية ظهرها من “الإر.هاب” المترصـ.ـد لبيئتها

في تفـ.ـشي ظاهرة استثنائية من ارتكـ.ـابات لم تعد حـ.ـدود لبنان تتسع لها، بل باتت تهـ.ـدد بإغراق كل لبنان في رمال السمعة السـ.ـيئة، بعدما فجّـ.ـر الرمان “الملغوم” المرسل إلى السعودية القلوب المليانة في الخليج العربي عموماً.

المصانع والمنـ.ـافسة

توغـ.ـل “الاستثمارات السورية” في تجارة المخـ.ـدرات إلى داخل الأراضي اللبنانية، بدأ منذ ما قبل معـ.ـركة الجرود.

وقد توجت مرحلة من نسج العلاقات وتعزيزها مع مروّجين لبنانيين من مناطق دار الواسعة وبريتال والكنيسة، حيث ينعم “الطفار” أيضاً بحرية زراعة الحـ.ـشيشة كغطاء أخضر لتجارة المخـ.ـدرات.

خلال هذه المرحلة انتقلت “معامل المخـ.ـدرات” إلى الجرود الجبلية الفاصلة بين لبنان وسوريا، وثبتت في مناطق لا يسهل تغطيتها أمـ.ـنياً، ليتركز القسم الأكبر منها وفقاً لتقارير أمـ.ـنية في منطقتي بريتال والهرمل القريبة من الحـ.ـدود.

لم تظهر المعامل التي صادرتها الضـ.ـابطة العدلية عن حاجة الصناعة إلى معدات معقـ.ـدة.

وهي تجهيزات كلفتها غير باهظة، بل تشبه إلى حـ.ـد بعيد معدات تصنيع السكاكر أو حبوب الشوكولا والإسبيرين وغيرها، يجري تعديلها ميكانيكياً لصناعة الكبتـ.ـاغون، ويسهل نقل بعضها من مكان إلى آخر.

ووفقاً لتقارير أمـ.ـنية حول المعامل المضـ.ـبوطة، فإن معظمها يتركز في منطقة بعلبك الهرمل، حيث ضبـ.ـطت كميات كبيرة من الكبـ.ـتاغون وحشـ.ـيشة الكيف.

لتتصدر بريتال اللائحة، تليها مناطق الهرمل، إيعات بوداي، حور تعلا ودير الأحمر ودورس والشراونة.

أوجد هذا الإنفلاش في صناعة المخـ.ـدرات في منطقة بعلبك- الهرمل تنـ.ـافساً بين التجار، تطور أحياناً إلى عمليات أمـ.ـنية

استدعت تنفيذ مداهـ.ـمات في أكثر من بلدة بقاعية، معظمها ارتكز إلى وشايات “أعـ.ـداء الكار”، ليتحول الموضوع جزءاً من الجدل السياسي الذي أثير

وخصوصاً عندما تم ضـ.ـبط معمل وحيد لصناعة المخـ.ـدرات في منطقة دير الأحمر التابعة سياسياً لنفوذ القـ.ـوات اللبنانية.

إلا أنه على رغم تطوير مروجي المخـ.ـدرات اللبنانيين معرفتهم بكيفية صناعتها، بقيت تنقصهم الخبرة المكتسبة لدى التجار السوريين في تهـ.ـريب البضائع، وتأمـ.ـين الأسواق الخارجية لها.

فهذه، وفقاً للمعنيين، راكمها التجار السوريون نتيجة لباع طويل من الممارسة، أمـ.ـنت لهم المعرفة في كيفية استهـ.ـداف الأسواق الخليجية وخصوصاً السعودية

حيث تباع حبة الكبـ.ـتاغون حالياً بـ26 دولاراً، فيما ثمنها في لبنان بحـ.ـدود الدولارين وفي باقي بلدان الخليج 15 دولاراً.

الوقت الخـ.ـطأ والأشخاص الخطـ.ـأ كيف سقـ.ـط دقو

دقو كان “كلّ من كلّ”، قبل أن يصبح “كلّ الكلّ”، فهو الأكبر والأوسع انتشاراً على صعيد تصنيع الكبـ.ـتاغون، منذ العام 2011 على الاقل.

مثّلت أمواله جواز عبور له الى جميع القـ.ـوى النافذة، من “دا.عش” و”النـ.ـصرة” اللتين ساعدتاه لتمرير بضائعه وشحناته من الجرود السورية المحاذية للحـ.ـدود اللبنانية في ظل الحـ.ـرب، الى ضـ.ـباط في المخـ.ـابرات السورية الذين سهلوا مرور بضائعه الى مرفأ اللاذقية

قبل أن ينتـ.ـهي دوره بانكشاف أمره والتحول الى مرفأ بيروت حيث لا وجود لماكينات مسح ضوئي (سكانر).. وصولاً الى رعايته في الداخل اللبناني، أمـ.ـنياً وسياسياً واقتصادياً وقضائياً.

فنفوذه بالتأكيد هو ما أبقاه على الحـ.ـدود فاعلاً ونشيطاً، ويمتلك شبكة طرق بين لبنان وسوريا.. ونفوذه دفعه الى امتلاك الجزء الأكبر من مدينة الطفيل اللبنانية على الحـ.ـدود السورية، وقد اشتراها من مصرف لبنان الذي حاز على ملكيتها من بنك “مبكو” المنحلّ في وقت سابق…

ونفوذه دفعه الى الخروج من مخـ.ـفر طليا في البقاع، لدى التقدّم بشـ.ـكوى ضـ.ـده، ونفوذه وعلاقاته دفعتاه الى تبرئة مرافقيه من اطـ.ـلاق النـ.ـار على فلاحين في الطفيل وتد.مير محطة الكهرباء والماء في أواخر العام 2020

قبل أن تحصل مصالحة رعاها نائب عن “حزب الله” وممثل عن “دار الفتوى”، وقال المشاركون فيها انها برعاية “تيار المستقبل”.

مثلما تمتدّ الطفيل، وامتدادات معامل الكبـ.ـتاغون خاصته، على ضفتيّ الحـ.ـدود، فإن الرجل يتمدد على مساحة جميع القـ.ـوى السياسية اللبنانية والسورية.

يقول أحد عارفيه لـ”المدن”: “Money Talks”.. بماله، اشترى الولاءات والدعم.. وهو لا يتشظى بين الجميع، بل مدعوم من الجميع، والجميع يسترضيه، بحكم نفوذه وماله.

ويتيح توقيفه لجميع القـ.ـوى السياسية أن تتبادل الاتهـ.ـامات حوله، وولاءه لها، وهو ما مارسته هذه القـ.ـوى إعلامياً خلال اليومين الماضيين..

علماً أن قربه من جميع القـ.ـوى السياسية يتيح للآخرين من الخصـ.ـوم السياسيين الرد وإحالة النشاط الى الطرف المقابل… وهكذا يضيع ولاؤه بين القبائل.

الآن سقـ.ـطت ورقة حسن دقو. فالعُرف الأمـ.ـني القائم في لبنان هو أنك تستطيع أن تحظى بحماية حتى تخـ.ـرق واحداً من أمرين، إما اللعب في التوقيت الخـ.ـطأ، أو مع الأشخاص الخـ.ـطأ.

دقو لعب مع الجهة الخـ.ـطأ، وهي الدول العربية التي تعتبر أن لبنان مسـ.ـؤول عن نشاط دقو من أراضيه، ولا سبيل إلا بإخمـ.ـاد هذا النشاط وسائر الأنشطة المتعلقة بتهـ.ـريب المخـ.ـدرات.

مقالات ذات صلة

‫1٬735 تعليقات

  1. hi!,I really like your writing very so much! share we be in contact extra about your post on AOL? I need an expert on this house to resolve my problem. Maybe that’s you! Having a look ahead to look you.

  2. Unless you’re living in Thailand permanently, it’s just not practical to carry full motorbike safety gear around with you. But you can do a hell of a lot better than Flipflops, Swimshorts, a vest & a half helmet. If the rental shop has a full helmet, pick that one! Half helmets offer no protection for you if you face-plant the tarmac. Goodbye teeth. You can pick up a full helmet online. Wear jeans when riding, these will at least offer a small amount of skid protection. And find a cheap denim or leather jacket at one of the markets or export shops. While this offers no impact protection, if you ever fall off, you’ll be grateful for the few layers between you and the asphalt.

  3. After I originally commented I seem to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I get four emails with the exact same comment. Perhaps there is an easy method you are able to remove me from that service? Thanks a lot!

  4. When some one searches for his necessary thing, therefore he/she wants to be available that in detail, thusthat thing is maintained over here.Also visit my blog: Essential Nutrition Performance Enhancer Review

  5. Hey There. I found your blog using msn. This is a very well written article. I抣l be sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post. I will definitely comeback.

  6. Iím impressed, I must say. Seldom do I encounter a blog thatís both equally educative and interesting, and without a doubt, you have hit the nail on the head. The issue is something not enough men and women are speaking intelligently about. Now i’m very happy I stumbled across this in my hunt for something regarding this.

  7. When I originally commented I clicked the -Alert me when brand-new comments are included- checkbox and also currently each time a remark is added I get 4 e-mails with the same remark. Exists any way you can remove me from that service? Thanks!

  8. Having read this I believed it was very informative. I appreciate you spending some time and energy to put this content together. I once again find myself personally spending a lot of time both reading and leaving comments. But so what, it was still worthwhile!

  9. Having read this I thought it was very enlightening. I appreciate you spending some time and energy to put this short article together. I once again find myself personally spending a significant amount of time both reading and leaving comments. But so what, it was still worthwhile!

  10. I blog often and I truly appreciate your content. The article has truly peaked my interest. I am going to take a note of your blog and keep checking for new information about once a week. I subscribed to your RSS feed as well.

  11. Iím impressed, I have to admit. Rarely do I come across a blog thatís both educative and amusing, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head. The issue is something that not enough men and women are speaking intelligently about. I am very happy I found this in my search for something relating to this.

  12. An impressive share! I have just forwarded this onto a colleague who was doing a little homework on this. And he in fact ordered me lunch simply because I found it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to discuss this issue here on your web page.

  13. Iím impressed, I must say. Rarely do I encounter a blog thatís equally educative and entertaining, and let me tell you, you have hit the nail on the head. The issue is something too few folks are speaking intelligently about. I’m very happy I came across this in my search for something relating to this.

  14. I must thank you for the efforts you have put in writing this site. I really hope to check out the same high-grade blog posts by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has inspired me to get my own, personal site now 😉

  15. After going over a number of the articles on your web site, I seriously like your technique of blogging. I saved it to my bookmark webpage list and will be checking back soon. Please check out my website as well and tell me your opinion.

  16. Hi, I think your blog could possibly be having internet browser compatibility problems. Whenever I take a look at your site in Safari, it looks fine however when opening in Internet Explorer, it’s got some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Besides that, great website!

  17. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a coworker who was doing a little research on this. And he actually bought me breakfast simply because I discovered it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending the time to talk about this issue here on your blog.

  18. Hi there, I do think your site could be having web browser compatibility issues. Whenever I take a look at your site in Safari, it looks fine but when opening in I.E., it has some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Other than that, wonderful blog!

  19. Having read this I thought it was extremely informative. I appreciate you spending some time and effort to put this information together. I once again find myself personally spending way too much time both reading and posting comments. But so what, it was still worth it!

  20. I blog quite often and I really appreciate your content. The article has truly peaked my interest. I’m going to take a note of your blog and keep checking for new details about once per week. I subscribed to your RSS feed as well.

  21. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a co-worker who was conducting a little research on this. And he in fact ordered me breakfast simply because I discovered it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending some time to discuss this issue here on your web site.

  22. The very next time I read a blog, Hopefully it does not fail me just as much as this particular one. After all, Yes, it was my choice to read through, but I actually believed you’d have something interesting to talk about. All I hear is a bunch of moaning about something that you can fix if you weren’t too busy seeking attention.

  23. I blog quite often and I really appreciate your information. This article has really peaked my interest. I’m going to bookmark your site and keep checking for new information about once a week. I opted in for your RSS feed too.

  24. The next time I read a blog, Hopefully it won’t fail me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, nonetheless I actually believed you would probably have something useful to talk about. All I hear is a bunch of moaning about something that you could fix if you weren’t too busy seeking attention.

  25. Iím impressed, I must say. Seldom do I encounter a blog thatís both equally educative and interesting, and let me tell you, you’ve hit the nail on the head. The problem is something which too few people are speaking intelligently about. Now i’m very happy I came across this during my search for something regarding this.

  26. I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this blog. I am hoping to check out the same high-grade blog posts from you later on as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my own, personal website now 😉

  27. Having read this I believed it was extremely informative. I appreciate you taking the time and effort to put this informative article together. I once again find myself spending way too much time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!

  28. An impressive share! I have just forwarded this onto a colleague who had been conducting a little research on this. And he in fact ordered me dinner because I discovered it for him… lol. So let me reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanx for spending the time to talk about this topic here on your website.

  29. The very next time I read a blog, Hopefully it does not disappoint me as much as this particular one. I mean, Yes, it was my choice to read, but I actually believed you’d have something interesting to say. All I hear is a bunch of crying about something you could possibly fix if you were not too busy searching for attention.

  30. Hello there, There’s no doubt that your web site may be having internet browser compatibility problems. When I look at your web site in Safari, it looks fine but when opening in I.E., it has some overlapping issues. I just wanted to provide you with a quick heads up! Other than that, great site!

  31. Hi, I believe your site could possibly be having browser compatibility issues. When I look at your web site in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it has some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up! Other than that, wonderful blog!

  32. Oh my goodness! Impressive article dude! Thank you, However I am encountering problems with your RSS. I donít understand why I am unable to join it. Is there anyone else having similar RSS problems? Anyone that knows the solution will you kindly respond? Thanx!!

  33. Greetings, I think your website could be having internet browser compatibility problems. Whenever I take a look at your website in Safari, it looks fine however, if opening in IE, it has some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Aside from that, great site!

  34. Can I simply just say what a relief to uncover a person that really knows what they are discussing on the net. You definitely know how to bring a problem to light and make it important. More and more people have to check this out and understand this side of your story. I can’t believe you’re not more popular since you definitely have the gift.

  35. This is the perfect site for everyone who hopes to find out about this topic. You realize so much its almost hard to argue with you (not that I really will need toÖHaHa). You definitely put a brand new spin on a topic which has been discussed for many years. Great stuff, just great!

  36. An outstanding share! I have just forwarded this onto a co-worker who had been doing a little homework on this. And he in fact ordered me lunch due to the fact that I found it for him… lol. So allow me to reword this…. Thank YOU for the meal!! But yeah, thanks for spending time to talk about this topic here on your web page.

  37. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a friend who had been doing a little homework on this. And he actually ordered me breakfast simply because I found it for him… lol. So let me reword this…. Thanks for the meal!! But yeah, thanks for spending some time to talk about this issue here on your website.

  38. This is the right web site for anyone who would like to find out about this topic. You understand a whole lot its almost tough to argue with you (not that I really will need toÖHaHa). You certainly put a brand new spin on a subject that has been discussed for decades. Wonderful stuff, just excellent!

  39. Oh my goodness! Amazing article dude! Many thanks, However I am experiencing issues with your RSS. I donít know the reason why I am unable to subscribe to it. Is there anyone else having similar RSS problems? Anybody who knows the solution will you kindly respond? Thanx!!

  40. The next time I read a blog, I hope that it does not disappoint me as much as this particular one. After all, I know it was my choice to read through, however I truly thought you would probably have something interesting to talk about. All I hear is a bunch of complaining about something you could fix if you weren’t too busy looking for attention.

  41. The very next time I read a blog, I hope that it does not fail me as much as this one. After all, Yes, it was my choice to read through, but I genuinely thought you’d have something interesting to talk about. All I hear is a bunch of moaning about something you could fix if you were not too busy seeking attention.

  42. Right here is the right webpage for everyone who would like to understand this topic. You realize a whole lot its almost hard to argue with you (not that I actually will need toÖHaHa). You certainly put a brand new spin on a subject which has been written about for many years. Great stuff, just wonderful!

  43. This is the perfect website for anyone who hopes to understand this topic. You understand a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually would want toÖHaHa). You certainly put a new spin on a topic which has been written about for many years. Wonderful stuff, just great!

  44. May I simply say what a comfort to uncover somebody who genuinely understands what they are discussing online. You actually know how to bring a problem to light and make it important. A lot more people need to check this out and understand this side of the story. I can’t believe you are not more popular since you surely have the gift.

  45. The next time I read a blog, I hope that it does not disappoint me as much as this particular one. I mean, Yes, it was my choice to read, but I truly believed you would probably have something interesting to say. All I hear is a bunch of crying about something that you could fix if you were not too busy looking for attention.

  46. You’re so cool! I don’t suppose I have read through anything like that before. So nice to find another person with original thoughts on this subject matter. Really.. thank you for starting this up. This site is something that is required on the web, someone with a little originality!

  47. You are so interesting! I don’t believe I have read a single thing like that before. So good to find somebody with unique thoughts on this issue. Really.. many thanks for starting this up. This web site is something that is required on the web, someone with some originality!

  48. Nice post. I learn something totally new and challenging on websites I stumbleupon every day. It will always be helpful to read content from other writers and use a little something from their sites.

  49. Having read this I believed it was really enlightening. I appreciate you taking the time and energy to put this content together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!

  50. Howdy, I think your web site may be having internet browser compatibility issues. When I take a look at your web site in Safari, it looks fine however, if opening in IE, it has some overlapping issues. I merely wanted to provide you with a quick heads up! Besides that, great website!

  51. May I simply just say what a comfort to find someone who genuinely understands what they’re discussing on the web. You certainly realize how to bring a problem to light and make it important. A lot more people really need to check this out and understand this side of your story. I was surprised that you aren’t more popular given that you definitely have the gift.

  52. Hello, I believe your site may be having web browser compatibility problems. Whenever I take a look at your blog in Safari, it looks fine however, when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Aside from that, excellent site!

  53. I would like to thank you for the efforts you have put in writing this blog. I’m hoping to see the same high-grade content from you later on as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my very own blog now 😉

  54. After I originally left a comment I appear to have clicked on the -Notify me when new comments are added- checkbox and now every time a comment is added I get 4 emails with the same comment. Is there an easy method you can remove me from that service? Thank you!

  55. This is the perfect blog for anyone who really wants to find out about this topic. You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that I really will need toÖHaHa). You definitely put a new spin on a subject that has been written about for years. Wonderful stuff, just excellent!

  56. After looking at a number of the blog articles on your site, I seriously like your technique of writing a blog. I added it to my bookmark website list and will be checking back in the near future. Please check out my website as well and tell me how you feel.